Wat is de Google Consent Mode?
Wie een beetje Engels spreekt begrijpt dat ‘consent’ gaat over toestemming. Iedereen kent wel de cookiebanner die je scherm blokkeert wanneer je een website bezoekt. Via een cookiebanner kan de gebruiker al dan niet toestemming geven dat de website informatie verzamelt over zijn websitebezoek of over de bezoeker zelf. Nuttige en onmisbare informatie dus – voor de marketingafdeling dan.
Wat is er nieuw aan de Google Consent Mode V2?
In Google Consent Mode V1 stuitte de bezoeker op de vrij overzichtelijke vraag: cookie of niet? (Of eigenlijk: analyticscookies of advertentiecookies – of niet? In technische termen: toestemming voor het opslaan van data volgens de parameters: analytics_storage en ad_storage.)
Met de komst van de Google Consent Mode V2 is het de bedoeling dat de gebruiker tegen een uitgebreidere banner aanloopt waarin hij nóg specifieker kan aangeven welke marketingdata hij wil delen of niet. Reden hiervoor is de strengere privacywetgeving van Europa. Google heeft hiervoor twee nieuwe parameters toegevoegd: ad_user_data (akkoord met het delen van gegevens voor advertentiedoeleinden) en ad_personalization (toestemming voor het delen van gegevens met Google voor remarketing).
En, is dat goed nieuws?
In principe wel. In elk geval vanuit het perspectief van de gebruiker: die krijgt zo meer controle over zijn privacy en over welke informatie hij wel en niet wilt delen. Maar ook voor jou als website-eigenaar is het niet per sé slecht nieuws. Het geeft je immers de kans om te kunnen adverteren en je website te optimaliseren en tegelijkertijd te voldoen aan de steeds strengere privacywetgeving vanuit Europa.
De nadelen van zo’n nieuwe consent mode
Ja, nadelen zijn er ook. Je kunt zelf wel raden welke: hoe meer controle je bezoeker over zijn privacy krijgt, des te vaker hij zal weigeren en hoe minder gedetailleerde marketinginformatie er dus jouw kant op komt. Dat maakt marketing een stuk lastiger. Je tast vaker in het duister over het profiel van jouw bezoekers, over hun gedrag op je website en over het succes van je advertentiecampagnes.
Kun je dan zonder?
Helaas kun je niet zonder de Google Consent Mode V2. Tenminste, niet als je Analytics of Ads optimaal wilt blijven gebruiken. Het zijn namelijk juist die twee nieuwe parameters, over remarketing en advertentiedoeleinden, die dat onmogelijk hebben gemaakt. Want als die parameters niet specifiek toegestaan óf geweigerd wordt door de bezoeker, dan legt Google de dataverzameling meteen stil. En sta je dus zonder lege handen. Het is dus een manier van Google om de Consent Mode V2 er doorheen te drukken bij adverteerders en website-eigenaren.
Kortom: slecht nieuws?
Samengevat: de nieuwe consent modus betekent minder dataverzameling over bezoekers, maar je kunt ook niet zonder? Dat klinkt tamelijk beroerd. Klopt!
Maar niet getreurd, Google zou Google niet zijn als er niet tóch een sluiproute was bedacht!
Hoe? Via de zogenaamde Advanced Mode (geavanceerde instellingen) van de Google Consent Mode V2.
De Google Consent Mode V2 Advanced Mode
Google Consent Mode V2 komt in twee versies: de Basic Mode, en de Advanced mode. Kort door de bocht: wil je het goed doen en de wet respecteren: dan gebruik je de Basic Mode. Daarmee voldoe je volledig aan de GDPR wetgeving omtrent privacy. Klaar ben je. Ja, met het nadeel dat je bezoekers minder data zullen delen. En jij creatiever in je marketingplannen zult moeten zijn.
Wil je echter het onderste uit de kan halen en toch zoveel mogelijk nuttige informatie verzamelen over je doelgroepen, dan is er de optie van de Advanced Mode.
De cookieless pings
Als een bezoeker cookies en tracking weigert, dan verzamelt Google in de Basic Mode géén informatie. In de Advanced Mode gaat dat een beetje anders: de data van de nee-zeggers wordt naar Google verstuurd via zogenaamde cookieless pings: geanonimiseerde data die niet via cookies maar via scripts wordt verzameld. Deze gegevens bevatten alleen informatie over het apparaat, tijdstip, land en soort conversie. Gegevens die in eerste instantie niet superopwindend klinken. Maar om te begrijpen wat Google nou met deze cookieless pings wilt bereiken, moet je even verder lezen.
(Het is overigens wel interessant om te beseffen dat de data die via de pings wordt verzameld wel degelijk is verbonden aan het IP-adres van de bezoeker. Informatie die de website-eigenaar niet ziet, maar die wel op de archiefplank van Google ligt… Maar dat terzijde.)
Wat is het doel van deze cookieless tracking?
Oké, we weten dus dat met het strenger worden van de privacywetgeving er steeds minder persoonlijke informatie voor handen is waarop je je marketingplan kunt bouwen. We moeten daarom groter denken. De sleutel is om bezoekers (kopers, klanten, enzovoort) niet meer als eenling te zien, maar in te delen groepen. De data die Google verzamelt via cookieless tracking bevat voldoende informatie om, met behulp van machine learning (AI), zelfs de cookieweigeraars in te delen in doelgroepen. Zo kan Google je een weliswaar grof maar toch informatief beeld verstrekken van je websitebezoekers en hun conversies. En dat is zeer zinvolle informatie voor jouw (re)marketingcampagnes.
De conclusie: nog even over dat geld mislopen
De vraag is: is deze Advanced Mode wel helemaal koosjer? Tja, leg die gedachte maar even onder je kussen. Maar wat moet je nu als website-eigenaar/marketingmedewerker/adverteerder in ieder geval doen? Zonder Google Consent Mode V2 doorgaan is niet echt een optie, tenzij je wilt stoppen met Google Ads of Analytics G4. Overstappen op Google Consent Mode V2 is dus eigenlijk onvermijdelijk.
Maar dan is er toch weer de keuze: Basic of Advanced? Als jij optimaal geld probeert te verdienen via je campagnes, dan kan je feitelijk niet om de Google Consent Advanced Mode heen. Maar misschien val je over de gedachte dat AI de wereld in doelgroepen indeelt, doelgroepen waarvan de leden denken veilig te zijn door cookies te weigeren. Of misschien wil je liever niet bijdragen aan het nóg slimmer worden van het grote boze Google Algoritme. Dan is de Basic Mode jouw keus.
Kortom, je hebt drie opties:
- Besluiten zonder de Google Consent Mode V2 door te gaan. Maar dan werkt Google Analytics en Ads niet meer (naar behoren). Eigenlijk geen optie.
- Overstappen op de Google Consent Mode V2: Basic Mode. Met de Basic Mode zit je goed en veilig. Alles geregeld, informatie over cookie-weigeraars wordt niet opgeslagen, alleen bij expliciete toestemming.
- Overstappen op de Google Consent Mode V2: Advanced Mode. Je zit grotendeels veilig wat betreft de privacywetgeving, maar Google sleept op creatieve wijze nog zoveel mogelijk informatie voor jou (en voor zichzelf?) binnen.
Hoe de Google Consent Mode V2 implementeren
Of je nu kiest voor de Basic Mode of de Advanced Mode, het implementeren Van de Google Consent Mode V2 is even een dingetje. Het gaat verder dan even een nieuwe cookiebanner in elkaar knutselen. Een Consent Mode is namelijk niet alleen een banner (zo ziet het er aan de voorkant uit voor de bezoeker), maar een zogenaamd Consent Management Platform.
Gebruikte je al een Consent Platform Management Tool voor versie 1? Dan is overstappen een eitje. Gebruikte je dat niet, dan zijn er drie manieren om de Google Consent Mode V2 te implementeren:
- Voeg een Consent Mode V2 script toe aan je website (vraag je webbouwer)
- Implementeer Consent Mode V2 via de Google Tag Manager Cookie Template
- Gebruik een speciale Consent Mode V2 plug-in voor je WordPress website (vraag je webbouwer)
Heb je hulp nodig?
Meteen zin om te gaan implementeren of denk je: nu al moe bij de gedachte alleen? Laat dit dan aan ons over. Buro Vijfhoek is immers gespecialiseerd in internetdingetjes. Ook in de minder leuke, zoals de Google Consent Mode V2. Aarzel niet en bel of mail ons voor hulp of info!