Eerst even over AI
AI teksten, wie of wat maakt ze? Ze komen in ieder geval niet van de hand van die irritante AI-chatbots die we allemaal kennen van Ziggo of PostNL (wie wel eens een pakje kwijt is weet waar ik het over heb!). Nee, voor de AI-creatie van content moet je naar de zogenaamde machine learning AI. Dat is kunstmatige intelligentie die getraind is om te leren van de informatie, vragen en chats waarmee het gevoed wordt. De belangrijkste op dit moment zijn ChatGPT en Google’s Gemini, voorheen Bard.
De voordelen van AI teksten
Het is een begin
Voordat ik aan dit blog begon, heb ik Gemini gevraagd met een basistekst op de proppen te komen. Het resultaat is zeker geen raketwetenschap; ik had de inhoud ook zelf én beter kunnen bedenken. Maar de basis is er, en dat geeft houvast en startschot tegelijk.
Snelheid
AI is razendsnel. In de tijd dat jij dat koffietje achteroverslaat heeft AI al een blogpost geschreven, een marketingbrochure in elkaar gedraaid en een pakkende slogan bedacht (nou ja, pakkend…). Ideaal wanneer het snel klaar moet zijn. En ideaal voor diegenen die niet zo goed zijn in tekstschrijven, of voor de schrijvers die last hebben van uitstelgedrag.
Goedkoop!
AI teksten laten genereren scheelt je niet alleen tijd, maar vanzelfsprekend ook een hoop geld. ChatGPT en Gemini zijn goedkoper dan menselijke tekstschrijvers. Je hoeft ze niet te betalen, ze lusten geen koffie en ze hoeven ook niet op vakantie. Tel uit winst.
Op grote schaal
Met één druk op de knop kun je duizenden AI teksten genereren. Ideaal voor grote websites of webshops met veel productpagina’s. Denk aan bol.com die voor elk product een unieke beschrijving nodig heeft. Monnikenwerk dat je liever overlaat aan ChatGPT.
Betrouwbaar, of in elk geval objectief
AI is niet bevooroordeeld. In principe dan, want de programmeurs die ChatGPT en Gemini gebouwd hebben, zijn ook maar mensen. Maar AI teksten zijn in de basis objectief en correct. Je hoeft van de AI zelf geen meningen of emoties te verwachten.
De duivelse nadelen van AI teksten
Creativiteit – het gebrek eraan
AI teksten kunnen gortdroog zijn. Natuurlijk kun je de AI instrueren dat de tekst humoristisch en informeel mag zijn. Maar daar mist AI voorlopig nog de plank: de grappen zijn doorgaans flauw of te vergezocht, het taalgebruik wordt te popiejopie. Een computer heeft geen humor, laten we het daarover eens zijn.
Emoties
AI snapt ook geen emoties. Maak maar eens een praatje met ChatGPT of Bard. Ze doen hun stinkende best, maar de emotie is gekunsteld en te meegaand. AI teksten kunnen daarom gemaakt of zakelijk overkomen. Alsof je met een robot praat in plaats van met een mens! (Deze laatste zin kwam van Gemini. Een ietwat sarcastische, bijna geslaagde grap, dat moet ik toegeven.)
Wie is eigenaar van AI teksten?
Wie is de eigenaar van AI teksten? Is dat de maker van de AI software? Of de aanvrager/gebruiker? Een handleiding of klein blogpostje is misschien niet zo interessant, maar wanneer AI een script of boek gaat schrijven, wie heeft dan recht op de verdiensten? De discussie over auteursrecht is nog gaande, maar zeker is dat hier in de toekomst regelgeving voor moet worden bedacht.
They took our jobs!
Banenverlies door de komst van AI is in een aantal branches al werkelijkheid, hoewel we dat nu nog als oplossingen zien voor personeelsgebrek. Gaan AI teksten ook de tekstschrijver vervangen? Zeker, in sommige gevallen. En dat is kwalijk!
Desinformatie
We zijn afhankelijk van de bouwers, de software en de gegevens waarmee AI is getraind. Dat maakt het kwetsbaar. Want wat als de AI uit zichzelf ineens rare teksten gaat genereren? En wat gebeurt er als de verkeerde mensen de AI verkeerde opdrachten gaan geven? Nu al wordt het web overspoeld met desinformatie in beeld en tekst, gecreëerd met AI. Gevaarlijk, kijk maar eens naar de impact daarvan op verkiezingen.
De controle uit handen
Het ’gevaar van AI’ gaat natuurlijk verder dan alleen AI teksten. Elke opdracht die je invoert draagt bij aan de verdere ontwikkeling van deze robot. Dat brengt ethische spanningen met zich mee. Want wat als AI zó slim wordt dat wij als mensheid die ontwikkeling niet meer kunnen remmen? Je moet je afvragen of je aan die mogelijke gevaren wilt bijdragen.
Klimaat
Bard wist mij eerder te vertellen dat één gemiddelde zoekopdracht gelijk staat aan een ritje Haarlem-Amsterdam met een gemiddelde benzineauto. Dat is verdorie niet niks! Ik besloot de vraag vandaag nog eens te stellen, ook aan collega ChatGPT. Interessant: beide zijn nu een stuk terughoudender in hun oordeel. Het kán best zuinig. Maar dat hangt volledig af van de grootte en complexiteit van de te genereren tekst. Én of het datacenter waarop het AI-platform draait zijn elektriciteit haalt van zonnepanelen. In het ongunstigste geval rij je zo op en neer naar Frankrijk voor een paar AI teksten.
Conclusie: AI teksten een heerlijke uitvinding of een duivels dilemma?
AI teksten zijn een krachtige tool met veel potentie. Ze kunnen je tijd en geld besparen en je helpen om meer content te produceren, ook op grote schaal. Maar er zijn nadelen. AI teksten kunnen saai en emotieloos zijn, en juridisch ingewikkeld als het gaat om rechten en verdiensten. Bovendien hangt de mensheid een paar grote gevaren boven het hoofd. De kans dat AI banen inpikt, bijvoorbeeld. Of dat AI simpelweg te slim voor ons wordt en ons als mensheid uitschakelt. En bedenk tot slot ook nog even hoe vervuilend AI kan zijn. Kortom, haken en ogen.
En laten we niet vergeten: we hebben altijd zonder AI gekund!
De beste oplossing? Dat ligt eraan waarvoor en waarom je het nodig hebt. Als je niet zonder kunt: begin met een héél klein, energiezuinig zoekopdrachtje in AI waarmee je snel alle juiste informatie bij elkaar hebt. En werk die AI teksten vervolgens zelf uit tot een stuk van goede kwaliteit. Gebruik AI dus als hulpmiddel, maar laat de creativiteit, de finetuning én de controle in handen van menselijke tekstschrijvers.