Eerst maar eens: wat is SGE?
Als jij iets zoekt en je besluit daarvoor achter een beeldscherm te gaan zitten, dan open je Google (of een andere zoekmachine) en typt daar je zoekopdracht in. Wat volgt is een lijstje websites met de meest geschikte antwoorden op datgene wat jij zoekt. Die zoekresultatenpagina noemen we SERP: Search Engine Result Page.
Zoals je misschien wel weet is er ook AI beschikbaar om jou te helpen bij wat je zoekt. Vraag bijvoorbeeld ChatGPT of Gemini om hulp en huppakee, binnen luttele seconden heb jij een spetterende sollicitatiebrief, een off the beaten path reisroute door Japan of tien tips tegen naaktslakken.
Google’s SGE (Search Generative Experience) is eigenlijk een combinatie van de twee manieren van zoeken. Het is feitelijk een nieuwe SERP, een nieuw soort zoekresultatenpagina. Waar je nu nog een lijst met websites te zien krijgt, zie je met SGE meteen het antwoord op je vraag. Dit antwoord is gegenereerd met AI, Google’s Gemini in dit geval.
Hoe ziet SGE er in de praktijk uit?
Stel: je zoekt in Google naar tips tegen die rottige naaktslakken. Google toont je nu soms direct een rijtje tips, gevolgd door de lijst met zoekresultaten. Maar let op: dit zijn niet door Gemini gegenereerde tips. Dit zijn tips afkomstig uit de website met de hoogste ranking.
Met SGE gaat het er anders uitzien. Gemini (de AI) doorzoekt alle beschikbare informatie die het tot zich kan nemen, en vormt daaruit het beste antwoord. Dit antwoord wordt getoond, gevolgd door de lijst met zoekresultaten, ofwel websites die Google het hoogst rankt.
De integratie van het antwoord van Gemini in de zoekresultaten levert een zogenaamd AI-snapshot op. Waarbij je als zoeker meteen ook de mogelijkheid krijgt om door te vragen. Je begint als het ware een conversatie met Gemini, die je steeds verder aan de hand neemt richting het gewenste eindresultaat. En zo vind je uiteindelijk de perfecte cocktailjurk of de mooiste tips voor een reis met kinderen naar Equador. Bekijk hier maar eens hoe Google SGE er in de praktijk uitziet.
Cool, maar wat zijn de SGE gevolgen?
Je kunt je voorstellen dat SGE betekent dat Google websites anders gaat bekijken. En dat er consequenties zitten aan de nieuwe manier van antwoord geven aan zoekers door Google.
De huidige situatie: de zoeker typt iets in Google, en de zoeker filtert vervolgens zelf zijn eigen antwoord en conclusies uit de websites die Google in de SERP toont. Oké, oké, de lijst met zoekresultaten is niet helemaal objectief en wordt beïnvloed door het zoekprofiel dat Google van de zoeker heeft. Maar even los hiervan: de zoeker moet aardig info tot zich nemen voordat hij heeft gevonden wat hij zoekt.
Sta hier even bij stil
Iedere zoeker zoekt nu nog op zijn eigen manier en haalt zijn eigen informatie binnen. Daar zit nog enige autonomie in. Maar er is nog een belangrijk aspect: de zoekers van nu zijn tevens bezoekers. Ze bezoeken websites. Jouw website bijvoorbeeld. Ze kijken er rond, onthouden jouw plekje, worden wellicht verleid om er later nog eens terug te komen – en met een beetje mazzel gaan ze meteen over tot actie.
In de nieuwe SGE situatie wordt het antwoord direct door Gemini op een dienblaadje geserveerd. De zoeker hoeft niet meer te zoeken, te lezen, te spitten, niet meer te bezoeken. Daar zitten voordelen aan: de zoeker vindt sneller wat hij vindt, en zal uiteindelijk ook veel gerichter naar jouw website surfen als het moment daar is.
Maar bedenk ook dit. Zodra SGE eenmaal goed gesetteld is, misschien nog niet nu, maar in de niet zo verre toekomst, dan zal er minder gesurft worden. Zoekers vinden immers sneller wat ze zoeken. Vooral de informatiezoekers zijn straks met één klik klaar. Shoppers zullen nog steeds blijven shoppen, maar AI doet alvast de voorselectie. Alle websites zullen daarom uiteindelijk minder bezoek krijgen.
Er zijn zelfs insiders die zeggen: het internet gaat krimpen. Er blijven straks door AI steeds minder websites over die het bezoeken waard zijn. Alleen de grote jongens hebben het dan nog voor het zeggen. Tikje griezelig? We staan erbij en kijken ernaar.
SGE en SEO: een doemscenario?
Betekent dit dat je dan maar meteen kunt stoppen? Allerminst. Het is ook nog lang niet zover dat AI het web overneemt. Sterker nog: vooralsnog is SGE niet beschikbaar in Nederland, en zodra dat wel zo is, blijft het beperkt tot een percentage van de zoekopdrachten. Plus: de zoeker krijgt altijd (en voorlopig allereerst) de mogelijkheid geboden om zonder AI te zoeken.
Maar de toekomst is nu, dus het betekent wel dat je je stinkende best zult willen doen om mee te (blijven) tellen op het internet. Hoe? Bedenk goed hoe Gemini, of AI in het algemeen werkt. AI werkt nog iets anders dan de ‘gewone’ zoekmachine. AI is namelijk vooral goed in het doorgronden van longtail zoekopdrachten (langere zoekwoordcominaties tot complete zinnen en vragen). Maar ook in het begrijpen van semantische begrippen: AI kan héél goed teksten interpreteren en op kwaliteit beoordelen.
Jouw kans ligt dus in de kwaliteit en relevantie van je website:
- Richt je site of shop in met goede, uitgebreide en/of diepgaande content
- Maak unieke teksten en zorg dat je kunt laten zien dat je vanuit expertise spreekt (lees even dit artikel over EEAT)
- Vul je website en blog aan met goed beeldmateriaal, foto en video, infographics enzovoorts
- Zorg dat je gebruik maakt van alle SEO tools, on site en daarbuiten
- En blijf je doelgroep goed volgen. Wat beweegt ze, wat leeft er? Blijf actief!
- Social media gaat je erdoorheen trekken! Zorg dus dat je in beeld blijft
Conclusie: never a dull moment on the interwebs!
SGE is de nieuwe zoekresultatenpagina van de nabije toekomst. Met SGE hoef je straks als zoeker niet meer door vele websites te spitten voordat je hebt gevonden wat je zoekt. De AI (Gemini) doet dat werk voor je en presenteert het in een knappe AI snapshot. En wil je meer weten of verder doorzoeken? Dan praat je gewoon ter plekke verder met Gemini totdat je precies hebt gevonden wat je zoekt.
Voor jou als website-eigenaar kan dit misschien spannend klinken. Weer zo’n nieuwe grill van Google, houdt het dan nooit op? Nee, het houdt nooit op. Hoewel, het houdt wellicht op als AI straks de wereld heeft overgenomen, maar tot die tijd moeten we toch geld verdienen, dus dan kun je maar het beste zorgen dat je winkel goed op orde is. Kwaliteit en relevantie, dat zijn de steekwoorden waarmee jij je website kunt optimaliseren. Want één ding geldt vooralsnog wel: als je iets doet, moet je het goed en zorgvuldig doen. Dan blijven je bezoekers én Google in je geloven.